Projekt MOSTY
Propojujeme ty, kteří pomoc potřebují, s těmi, kdo ji nabízí…
Propojujeme konkrétní lidi, příběhy, životy…
„Dobrý den, právě jsem se vrátila z nemocnice, nemohu chodit, nemám rodinu, žiji sama a potřebovala bych dnes nebo zítra nakoupit a vyzvednout léky, bylo by to možné?“… to je věta, kterou jako koordinátorka projektu MOSTY slýchám často.
O čem je projekt MOSTY
Projekt MOSTY je pokračováním krizové linky, kterou na jaře roku 2020 na základě vyhlášení nouzového stavu spojeného s epidemií koronaviru zřídilo město Plzeň. Od června 2020 projekt přešel plně pod TOTEM, z.s. a my každý den řešíme různé poptávky, především od seniorů.
Nabízené služby v rámci projektu MOSTY:
- nákupy
- vyzvedávání léků
- venčení psů
- procházky
- popovídání – osobně nebo po telefonu
- doprovody k lékaři
Kontakt:
Krizová linka, provozní doba PO – PÁ v čase 9:00 – 15:00 hod.
tel. 774 784 402, 374 790 399
V současné chvíli (rok 2024) máme základnu 55 dobrovolníků připravených pomáhat, kde je potřeba. Někteří z nich seniorům či lidem v obtížné životní situaci chodí nakupovat nebo vyzvedávat léky, jiní si s klienty telefonují ve službě „přítel na telefonu“, další chtějí venčit domácí mazlíčky, doprovázet seniory k lékaři nebo dělat seniorovi parťáka při procházkách venku. Pokud je to možné, snažíme se „napárovat“ konkrétního klienta s jedním dobrovolníkem, vytvořit mezi nimi pomyslný most (proto také název projektu MOSTY), kdy se tento dobrovolník „stará“ o konkrétního člověka. Takto máme již vytvořených a fungujících cca 40 dvojic.
Naši dobrovolníci
Naši dobrovolníci, jak už název napovídá, poskytují svoje služby dobrovolnicky, tedy zcela ZDARMA. Dobrovolnickou činnost vykonávají ve svém volném čase, obvykle po pracovní době nebo po skončení vyučování. Nesmírně si vážíme každého okamžiku, který našim klientům věnují.
Jsou to prověření lidé, se kterými se osobně potkáme, popovídáme si s nimi, zjistíme, zda jsou pro tuto formu pomoci vhodní, vysvětlíme jim, o čem projekt MOSTY je, sepíšeme s nimi dobrovolnickou smlouvu, pojistíme je a pak je vypustíme do světa dobrovolnictví. Jsme s nimi pravidelně v kontaktu, dobrovolníci monitorují stav klientů a dávají nám zpětné vazby, jak návštěvy u klientů probíhaly. My na oplátku pro dobrovolníky připravujeme různá školení a supervize, kde si mohou v bezpečném prostředí popovídat a sdílet radosti i strasti dobrovolnické práce.
Milých slov není nikdy dost
V průběhu fungování krizové linky jsme dostávali řadu krásných děkovných zpráv od klientů, o některé z nich se s Vámi rádi podělíme (z důvodu ochrany osobních údajů neuvádíme jména klientů):
„Nebýt vás a vašich dobrovolníků, kteří za mnou pravidelně docházejí, seděla bych doma a koukala do zdi. Zlepšili mi náladu a vůbec se mi díky nim celý život obrátil k lepšímu.“
„Jste nejlepší. Nedovedu slovy vyjádřit, jak moc si vaší pomoci cením.“
„Moc Vám děkuji za včerejší pomoc. Paní dobrovolnice mi donesla 1,5 litru vody, takže jsem se mohla dostatečně napít. Tím jste mi obě zachránily život. Ještě jednou moc děkuji.“
„Dobrý den. Velice děkuji za SMSku od vás! Moc mi to překvapilo a dojalo k slzám! Ráda vzpomínám na měsíce v karanténě. Jako první jsem oslovila tu úžasnou pomoc, která byla od vás nabídnuta. Chodili mně nakoupit skvělí mladí lidé, pár studentů. I mě vždy vyslechli a povzbudili mě. Jsem pohyblivě omezená, špatně se mi chodí, ale ležák nejsem! Nemám tady nikoho. Dcera žije 600 km v Německu. Určitě se ozvu. Děkuji.“
„Dobrý den, ještě jednou Vám mnohokrát děkujeme za dodané roušky, velmi si vážíme vaší práce.“
Dobrovolnice Míša
A na závěr zpráva, která mě opravdu dojala, od naší skvělé dobrovolnice Míši…
„Dobrý den, vážená paní Pittnerová, bohužel od září už nebudu moci dobrovolničit, jelikož nastupuji do státnicového ročníku a bude toho na mě hodně. Ale samozřejmě s paní ve čtvrtek počítám a stále to platí, poté bych už bohužel nemohla docházet. Jsem velice ráda, že jsem mohla být členkou vašeho týmu a pomáhat tam, kde bylo třeba. Jste úžasný tým lidí a děláte to, co je v tomhle světě potřeba. Ještě bych také chtěla poděkovat za utvoření nového přátelství (pan F. a fenka Nelinka), stále jsme v kontaktu a když je třeba, tak za nimi zajdu a pomohu jim, i když momentálně jen zřídka. Nějaký den bych se za vámi ještě na TOTEMu stavila a pozeptala se ohledně proplacení cestovného, pokud je to ještě možné? S přáním krásného a poklidného dne Míša.“
O 6 minut později přišla od Míši další sms: „Anebo pokud je to ještě možné, tak mi prosím ještě vydržte a já bych vám nejdéle do příštího týdne dala vědět, zda by se přece jen nějaký ten volný čas nenašel, pro pár dobrých skutků. Míša.“ A jak to s Míšou dopadlo? Dobrovolničila pro nás dál ještě mnoho měsíců, pravidelně navštěvovala manžele F., venčila s nimi jejich pejska, a dle jejích slov i slov klientů se z nich stali opravdoví přátelé.
Poděkování
Asi jako každý člověk mám ráda věci, které mají smysl. A to náš projekt MOSTY opravdu má. Možná jsem naivní, možná nosím růžové brýle, ale stále věřím v to dobré, co lidi v sobě mají a na našich skvělých dobrovolnících vidím jejich obrovská srdce a snahu a chuť pomáhat. Většina z nich studuje nebo chodí do práce a i přesto si najdou ve svém životě čas na pomoc druhým. A za to jim patří obrovský DÍK.
Další poděkování patří městu Plzni za to, že náš projekt lidsky a finančně podporují, bez jejich pomoci by krizová linka a projekt MOSTY nemohli fungovat.
Mgr. Jana Pittnerová, DiS.
koordinátorka projektu MOSTY