Trénování paměti 3. 5. 2021

Naši milí přátelé,

předkládáme vám další balíček materiálů zaměřený na trénování paměti. Stále čekáme, až vláda vyhlásí nějaké možnosti scházení se, třeba jen v malých skupinkách. Přečtěte si květnový TOTEMový rozcestník, buď zde, nebo jej máme k vyzvednutí na recepci TOTEMu – jsou tam v nabídce i nějaké venkovní aktivity, na které se můžete, třeba telefonicky, přihlásit. Nabízíme několik vycházek, nenáročné venkovní hry
u budovy TOTEMu nebo minigolf v Křimicích. Ostatní aktivity probíhají stále online. Na terase jsme už zasely semínka a těšíme se, že někteří z vás nám pomohou o rostliny pečovat. Co se týče trénování paměti, nebojte se, než se začneme scházet, materiály vám budeme stále zasílat a dodávat zaběhlým způsobem.

Velmi se na vás těšíme, do dalších dnů přejeme hodně zdraví a síly.

Vaše Mirka a Jana

 

1. cvičení: Doplňte do slov znění dané číslovky (např. na100upit = nastoupit).

 

2. cvičení: V daných větách najděte časové údaje.

Vykvetly červené tulipány. Dnes půjde na výstavu.
Začali pořádat umělecké kurzy. Na rybníce byl led enormní tloušťky.
Tak nepříjemně se tváří jen občas. Zrekonstruoval byt v bývalé továrně.
Uprostřed akce se spustil déšť.

 

3. cvičení: Vědomostní testík

1) Co vyrábí značka „Ray-Ban“?

a) brýle
b) boty
c) džíny
d) čepice

2) Která fiktivní postava měla koně jménem Rocinante?

a) Don Quijote
b) Porthos
c) Don Juan
d) D´Artagnan

3) Který pedagog byl oceněn za vzdělávací metodu, která staví na způsobu, jakým se děti přirozeně učí?

a) Matka Tereza
b) Anton Makarenko
c) John Dewey
d) Maria Montessori

4) Jméno jakého drahokamu doslova znamená „nepojivý“?

a) diamant
b) onyx
c) safír
d) ametyst

5) Který slavný malíř uměl psát a kreslit stejně dobře oběma rukama?

a) Michelangelo
b) Pablo Picasso
c) Vincent van Gogh
d) Leonardo da Vinci

6) Která rostlina byla inspirací při vynalezení suchého zipu?

a) růže
b) dřišťál
c) lopuch
d) hloh

7) Scorbut je způsoben nedostatkem kterého vitamínu?

a) vitamínu A
b) vitamínu B
c) vitamínu C
d) vitamínu D

 

4. cvičení: V uvedených slovech chybí na vyznačených místech písmenka. Doplňte je tak, aby slovní spojení dávala smysl a vztahovala se k měření času.

1) S_U__Č__   HO_I_Y 7) S__P_Y
2) K_K___Y 8) D_G__Á__Í   H_D__K_
3) N_R__K_V_   H_D__K_ 9) M_T_O_OM
4) K__E_D__ 10) V_Ž__   HO__N_
5) B_D_K 11) O___J
6) N_S__NN_   _O_I_Y

 

5. cvičení: Po dobu 30 vteřin si prohlížejte tvary a jejich umístění v mřížce. Poté mřížku zakryjte a překreslete tvary do spodní (vlastní) mřížky, jak dovedete nejpřesněji. Pokud zjistíte, že je to pro vás příliš obtížné, pokuste si nejprve vybavit najednou pouze jeden nebo dva řádky.

6. cvičení: Příloha 2 (zapamatování textu a zodpovídání otázek). Postupujte podle zadání v příloze.

Následující báseň si přečtěte pouze jednou, ale tak pomalu, jak vám bude vyhovovat. Pak odpovězte na níže uvedené otázky bez toho, že byste se k básni vraceli. Kolik otázek se vám podařilo zodpovědět? Celý postup opakujte tak dlouho, dokud se nezodpovíte všechny otázky.

Dnes nechci spát, budu rozjímat,
dnes postel prázdná zůstane.
Má společnost je internet (tak přidej, loudale!)
„Stahuj, co tě napadne!“

Tak klikám sem a klikám tam
a najednou sleduji, jak se kočičkám
slupnout slimák podaří.
Pak k ránu měním taktiku a řeším spoustu mailíků.
Vím, moje chyba, pane cvokaři.

Teď bojuji s nutkáním,
že se spánku ubráním.
Stejně venku svítá.
Slunce paprskem mi říká, že je čas jít ven.
Ráno už mě vítá.

Aniž byste se znovu dívali do textu odpovězte nyní na tyto otázky:

Na co se básník proklikal a na co se díval na internetu?
Jaká slova mají pobídnout internet k lepšímu výkonu?
Jaké chyby se podle básně dopustil?
Co dnes zůstane prázdné?
S čím básník bojuje?
Co ho upozorňuje na to, že už je nový den?

 

7. cvičení: Doplňte do tabulky jednotlivé položky tak, aby začínaly uvedenými dvojicemi písmen.

Domácí úkol

Definujte povahové vlastnosti člověka – tvořivý, namyšlený, provokatér, hovorný.

Citáty

„Všechna sláva polní tráva. Na rozdíl od slávy, tráva je věčná.“
„Píle je dobré zboží, ale nikde ji nekoupíte.“
„Potůček moři neublíží, ale vyhrožovat může.“
„Největší výdrž má to, co není k vydržení.“
„Osli se lidem nepodobají, ale je dost lidí podobných oslům. Někteří jsou podobní i jiným zvířatům.“

František Kouba

 

 

Řešení:

2. cvičení 2: červen, datum, říjen, středa, den, leden, léto
3. cvičení 3: 1a, 2a, 3d, 4d, 5d, 6c, 7c
4. cvičení: 1) sluneční hodiny, 2) kukačky, 3) náramkové hodinky, 4) kalendář, 5) budík, 6) nástěnné hodiny, 7) stopky, 8) digitální hodinky, 9) metronom, 10) věžní hodiny, 11) orloj